پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی کاربردی از مهرماه ۱۳۹۰

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی کاربردی از مهرماه ۱۳۹۰

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه از مهرماه سال جاری و پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه جامع خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، عبدالرسول پورعباس رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در چهارمین گردهمایی رؤسای واحدها و مراکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی که در پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد، افزود: نظام آموزشی کشور دارای ۲ بخش آموزش‌های نظری و آموزش‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه در بیش از۸۰ کشور دنیا آموزش بین۳۰ تا۴۰ درصد نظری و با هدف توسعه علم و تکنولوژی است، گفت: در بیش از۸۰ کشور دنیا آموزش بین۳۰ تا۴۰ درصد نظری و با هدف توسعه علم و تکنولوژی و بیش از ۷۰ درصد آموزش مهارتی با هدف تولید نیروی کار و تکنسین متخصص جهت فعالیت در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و غیره است.

* نظام شاگرد و استادی مدرن به شکل پایلوت در پنج استان کشور در حال اجراست

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در ایران سابقه فعالیت نظام مهارتی به ۱۲۰ سال گذشته برمی‌گردد، گفت: در حال حاضر نظام شاگرد و استادی مدرن طراحی و به شکل پایلوت در پنج استان کشور در حال اجراست.

وی با بیان اینکه آموزش مهارتی به انواع مختلف در ایران وجود دارد، افزود: آموزش‌های مهارتی به صورت‌ها و اشکال مختلف در ایران وجود دارد اما این آموزش‌ها به صورت جزایر جداگانه است.

پورعباس با اشاره به غرق شدن دانشگاه علمی کاربردی طی سال‌های گذشته در حوزه کاردانی، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فعالیت خود را به دوره‌های نظری اختصاص داده بود و همین موضوع سبب انحلال برخی مراکز علمی کاربردی شد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته دانشگاه علمی کاربردی نیز همانند سایر دانشگاه‌های نظری به سمت آموزش‌های نظری پیش رفت، افزود: مراکز علمی کاربردی یا باید جمع می‌شدند یا به مسیر اصلی خود بازمی‌گشتند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش مورد استقبال خانواده‌ها واقع نشده است، گفت: مسیر تحصیل دانشجویان در وزارت آموزش و پرورش ابتر بود و فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش عملاً در سطح زیر دیپلم و سیکل بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارایه آموزش‌های مهارتی در تمامی سطوح امکانپذیر نبود؛ چرا که همیشه در این زمینه با وزارت علوم اختلاف نظر وجود داشت، وزارت علوم دانشگاه‌ها را به سمت نظام نظری هدایت می‌کرد، برهمین اساس بود که مقرر شد نظامی بر سه محور آموزش، صلاحیت و اشتغال طراحی شود.

* بازنگری تمام محتواهای درسی دانشگاه جامع تا پایان سال

پورعباس با بیان اینکه هزار رشته محل جدید در ۶ ماهه اول سال جاری در دانشگاه جامع علمی کاربردی طراحی شده است، گفت: تا پایان سال جاری تمام محتواهای درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی بازنگری می‌شود، بازنگری این محتواها در محور شغل خواهد بود.

وی گفت: فعالیت‌های زیادی در دانشگاه جامع علمی کاربردی طی ماه‌های گذشته صورت پذیرفته است، از جمله اینکه شورای گسترش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت مستقل اولین جلسه خود را با حضور ۱۳ نفر از مسئولین هفته گذشته تشکیل داد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین از تشکیل جلسه اول هیأت ممیزه مستقل دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و گفت: احکام این جلسات صادر شده است و در حال پیگیری برای تشکیل شورای برنامه‌ریزی مستقل هستیم.

* برگزاری دوره‌های پست دکترا در دانشگاه جامع

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای ایجاد مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه جامع علمی کاربردی چانه‌زنی نمی‌کنیم، گفت: در حال حاضر سعی در گرفتن مجوز برای مقطع پست‌دکتری داریم.

* برگزاری نخستین دوره مقطع کارشناسی ارشد از مهرماه در دانشگاه جامع

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین از برگزاری نخستین دوره مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی از مهرماه خبر داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وزارت علوم امسال ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش در حوزه علوم انسانی را کاهش داده است و ما از سوی دیگر موظف به گسترش ظرفیت دانشجویان علمی کاربردی هستیم.

* جذب ۸۳ درصدی فارغ‌التحصیلان از بخش کشاورزی در نظام نظری

پورعباس با بیان اینکه بیش از ۸۳ درصد از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در نظام نظری جذب بازار کار می‌شوند، گفت: در دانشگاه علمی کاربردی بیش از ۸۵ درصد فارغ‌التحصیلان این رشته تحصیلی جذب محیط کار می‌شوند چرا که این افراد مهارت‌های اجرایی را به خوبی آموخته‌اند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی متهم به برگزاری دوره‌های نظری است، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی مکلف است که به دوره‌های نظری کمتر بپردازد و مباحث مهارتی را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دستگاه‌های اجرایی باید مؤسسات علمی کاربردی خود را در سه حوزه تعاونی، خصوصی و دولتی شکل دهند.

وی همچنین از طراحی نظام اشتغال کشور خبر داد.

 

مطالب مرتبط با این نوشته

برچسب ها:

 

درباره ی نویسنده

نوشته های بیشتر توسط Ashkan

 

0 دیدگاه‌ها

اولین نفر باشید که دیدگاهش را ارسال میکند.

نظر دهید